Przepraszamy ale do oglądania tej strony wymagane jest włączenie JavaScript.

Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji

Zgodnie z zapowiedziami, z końcem lipca zakończą się prace torowe na rondzie Śródka od strony Jana Pawła II. Od sierpnia tramwaje będą już kursować tą ulicą do ronda Rataje, a ekipy MPK rozpoczną prace na części ronda od strony ul. Wyszyńskiego. Aż do końca wakacji będą natomiast kontynuowane prace na ul. Głogowskiej.

Na Śródce kończą się prace związane z wymianą węzła rozjazdowego od strony ulicy Jana Pawła II oraz prace utrzymaniowe na odcinku torowiska do ulicy Kórnickiej (wcześniej prace prowadzone były od strony ul. Warszawskiej). Od sierpnia robotnicy przeniosą się na część ronda od strony ulicy Wyszyńskiego. Tam również wymieniony zostanie węzeł rozjazdowy. Jednocześnie przeprowadzona zostanie naprawa nawierzchni na łuku w ciągu ul. Wyszyńskiego (przed mostem Chrobrego) oraz wymiana nawierzchni torowej przy ul. Wolnica. W związku z tym, jak już informowaliśmy, od 1 sierpnia br. na odcinku od ronda Śródka do pl. Wielkopolskiego nie będą kursowały tramwaje.

Ponadto w sierpniu kontynuowane będą prace Aquanetu na ul. Głogowskiej oraz naprawy torowiska na tej ulicy. Dodatkowo wymieniona zostanie nawierzchnia torowa i drogowa na przejeździe Ściegiennego-Głogowska wraz z odcinkiem do ul. Dalekiej. Na pętli Górczyn nastąpi natomiast wymiana zwrotnic oraz montaż nowego systemu sterowania. Od 1 sierpnia br. tramwaje nie będą kursowały Głogowską – od mostu Dworcowego aż do pętli.

Prace na rondzie Śródka były niezbędne z uwagi na bardzo zły stan nawierzchni torowej. Od ostatniej przebudowy w 2005 roku szyny na łukach i rozjazdach oraz same zwrotnice nie nadawały się do dalszej użytkowania. Wymagały kompleksowej wymiany. Zaniechanie tych prac zagrażałoby bezpieczeństwu pasażerów i częstymi wykolejeniami – mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań.

W związku z pracami, których realizacja skutkować będzie wzrostem bezpieczeństwa i komfortu podróżowania tramwajami, od sierpnia zmieni się organizacja transportu publicznego. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu zaplanował trasy objazdowe i komunikację zastępczą w taki sposób, aby prace były jak najmniej dokuczliwe dla pasażerów - mówi Jan Gosiewski, dyrektor ZTM.

Od 1 sierpnia br. na stałe trasy wrócą tramwaje linii nr 6 (Miłostowo-Junikowo) i 7 (Ogrody-Zawady).

Nadal zawieszone będzie kursowanie linii nr 5 oraz – jak co roku w okresie wakacyjnym – linii nr 3.

Uruchomiona zostanie linia nr 4, jednak jej trasa – z uwagi na zaplanowane na sierpień prace na ul. Wyszyńskiego – ulegnie skróceniu. „Czwórka” będzie kursować od pętli Połabska do pl. Wielkopolskiego.

Aby ułatwić podróżowanie od ronda Śródka w stronę centrum, uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T8 (rondo Śródka-Marcinkowskiego).

Innymi trasami niż w lipcu będą kursowały linie nr 8, 14 i 17.  „Siedemnastką” będzie można dojechać do pętli Zawady. Druga, poza „siódemką”, linia tramwajowa na Zawady nie tylko wzmocni komunikacyjnie obszar Śródki, ale także pozwoli części mieszkańców, którzy dojeżdżają od wschodniej strony, przesiadkę na tramwaj już na pętli na Zawadach.

W związku z brakiem możliwości dojazdu do pętli Górczyn, trasy „ósemki” i „czternastki” zostaną skrócone do przystanku Głogowska/Hetmańska. Do węzła Głogowska/Hetmańska – a dokładnie do przystanku tymczasowego zlokalizowanego na czas prowadzonych prac przy zajezdni MPK Poznań - dojeżdżać też będą autobusy linii nr 610, 614, 616, 701, 702, 703, 704 i 710, co ułatwi pasażerom przesiadkę.

Ulicą Głogowską, aż do przystanku Poznań Główny nadal będą kursowały autobusy linii nr 149, 175 i 180, obsługiwane taborem o większej pojemności. Dodatkowo, aby ułatwić przemieszczanie się w tym rejonie, w dni robocze na trasie Poznań Główny-Ostatnia uruchamiana będzie linia autobusowa za tramwaj T5. Na tzw. dolnej trasie PST – od Jana III Sobieskiego do Dworca Zachodniego - nadal będzie kursował tramwaj linii nr 19 (w dni robocze, w godzinach szczytu).

Pasażerowie, aby „ominąć” miejsca, w których będą występować utrudnienia, mogą korzystać z połączeń kolejowych. Przypominamy, że posiadacze ważnego w strefie A biletu okresowego na sieć mogą podróżować po Poznaniu także pojazdami POLREGIO i Kolei Wielkopolskich pomiędzy stacjami posiadającymi w nazwie Poznań oraz Kiekrz (bez konieczności zakupu dodatkowego biletu na kolej). Ta oferta z pewnością zainteresuje podróżnych z okolic stacji kolejowych Poznań Wschód, Poznań Antoninek czy Poznań Górczyn - przypomina Jan Gosiewski.

Poniżej przedstawiamy opis zmienionych tras poszczególnych linii (aby zobaczyć schemat trasy danej linii kliknij w jej numer, schemat sieci tramwajowej w załączniku poniżej):

Linia nr 4

POŁABSKA – … – pl. Ratajskiego – PL. WIELKOPOLSKI

 

Linia nr 5

Linia zawieszona

 

Linia nr 8

MIŁOSTOWO – Warszawska – Jana Pawła II – Kórnicka – Mostowa – Dowbora-Muśnickiego – Podgórna – Marcinkowskiego – pl. Wolności (Święty Marcin – Gwarna) – Fredry – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – Reymonta – Hetmańska – GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA

 

Linia nr 11

PIĄTKOWSKA – … – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – Reymonta – Hetmańska – Starołęcka – STAROŁĘKA

Linia kursuje w niedziele i święta od około godz. 6.00 (co 30 min do godz. 10.00)

 

Linia nr 12

OS. SOBIESKIEGO – Trasa PST – Roosevelta – Matyi – Królowej Jadwigi – … – STAROŁĘKA

 

Linia nr 14

OS. SOBIESKIEGO – Trasa PST – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 – Hetmańska – GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA

 

Linia nr 17

ZAWADY – Podwale – Jana Pawła II – Kórnicka – Mostowa – Dowbora-Muśnickiego – Podgórna – Marcinkowskiego – pl. Wolności (Święty Marcin – Gwarna) – Fredry – Dąbrowskiego – OGRODY

 

Linia nr 19

OS. SOBIESKIEGO – Trasa PST – DWORZEC ZACHODNI

Kursowanie tylko w dni robocze w szczytach komunikacyjnych - co 12 minut

 

Linia nr 149

POZNAŃ GŁÓWNY – Dworcowa – Święty Marcin – Roosevelta – Głogowska – Ostatnia – … – DĘBIEC

 

Linia nr 175

POZNAŃ GŁÓWNY – Dworcowa – Święty Marcin – Roosevelta – Głogowska – Czechosłowacka – … – DĘBIEC

 

Linia nr 180

POZNAŃ GŁÓWNY – Dworcowa – Święty Marcin – Roosevelta – Głogowska – Lerczakówny - SYCOWSKA CENTRUM HANDLOWE/RUDNICZE

 

Linie nr 610, 614, 616, 701, 702, 703, 704, 710

DĘBIEC/LUBOŃ KRĘTA/LUBOŃ ŻABIKOWO/KOMORNIKI JEZIORNA/KOMORNIKI OS. ZIELONE WZGÓRZE/KONARZEWO PĘTLA/GŁUCHOWO STAWNA/KOMORNIKI KOLUMBA – … – Głogowska –Winklera – Kasprzaka – Hetmańska – GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA

GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA – Głogowska – … – DĘBIEC/LUBOŃ KRĘTA/LUBOŃ ŻABIKOWO/KOMORNIKI JEZIORNA/KOMORNIKI OS. ZIELONE WZGÓRZE/KONARZEWO PĘTLA/GŁUCHOWO STAWNA/KOMORNIKI KOLUMBA

Końcowy przystanek znajdzie się na ul. Hetmańskiej a początkowy na Głogowskiej (w rejonie zajezdni – po przeciwnej stronie ulicy, czyli na jezdni w kierunku Górczyna).

 

Linia „za tramwaj” T5

POZNAŃ GŁÓWNY – Dworcowa – Święty Marcin – Roosevelta – Głogowska – OSTATNIA

Kursowanie tylko w dni robocze w godz. ok. 6.00 – 19.00, w godzinach szczytów komunikacyjnych – co 10 minut

 

Linia „za tramwaj” T8

RONDO ŚRÓDKA – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Małe Garbary – Wolnica – Marcinkowskiego – MARCINKOWSKIEGO

Kursowanie w dni robocze, do godzin wieczornych co ok. 7 minut, później oraz w soboty co ok. 10 minut.  

 

Linia nr 249 (od nocy z 1 na 2 sierpnia)

DĘBIEC – RONDO KAPONIERA - bez wjazdu na pętlę Górczyn

Powrót bez zmian

 

Linia nr 250 (od nocy z 1 na 2 sierpnia)

GŁUCHOWO STAWNA/KOMORNIKI JEZIORNA – … – Głogowska – GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA

 

Linia nr 252 (od nocy z 1 na 2 sierpnia)

KACZA – … – Ściegiennego – Jarochowskiego – Palacza – Głogowska – … – RONDO KAPONIERA

Powrót bez zmian

Przepraszamy za utrudnienia. Jednocześnie przypominamy, że bilety trasowane zachowują ważność na trasach objazdowych.

Informacje dla kierowców

Spodziewamy się utrudnień na ulicy Warszawskiej, a także na ulicy Podwale. Chciałbym uczulić, że utrudnienia będą naprawdę znaczące. Większe niż te, które były dotychczas przy okazji prac wzdłuż ul. Jana Pawła II - zaznacza Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu. Sytuacja na skrzyżowaniu jest o tyle trudna, że mamy tu bardzo dużą ilość pieszych. W momencie wyłączenia sygnalizacji świetlnej prosimy o szczególną ostrożność i uszanowanie wszystkich uczestników ruchu.

1 sierpnia rozpoczną się prace na pl. Wielkopolskim i moście Bolesława Chrobrego, natomiast dwa dni później roboty związane z rozpoczęciem II etapu na rondzie Śródka.

Przy placu Wielkopolskim zamknięty będzie wyjazd w stronę ul. Wolnica. Możliwy będzie wjazd i wyjazd na ul. 23 Lutego. Na moście Bolesława Chrobrego wyłączony zostanie lewy pas ruchu jezdni w stronę ronda Śródka.

Na rondzie Śródka zamknięty zostanie ruch tramwajowy od strony ul. Wyszyńskiego, co uniemożliwi bezpośredni przejazd w relacji Podwale – Jana Pawła II oraz Warszawska – Jana Pawła II. Aby przejechać w kierunku ul. Jana Pawła II stworzona zostanie przewiązka usytuowana za przystankiem tramwajowym na ul. Wyszyńskiego.

Prace przy rondzie Śródka spowodują znacznie większe utrudnienia niż prace wykonywane w poprzednich etapach remontu. W szczególności dotyczyć to będzie lewoskrętu z ul. Warszawskiej oraz przejazdu z ul. Podwale na wprost. W związku z powyższym wprowadzone zostaną dodatkowe tablice informujące, zachęcające kierowców do omijania ronda Śródka oraz obrazujące zasady poruszania się na tym obszarze podczas prowadzonych prac.

W godzinach od 7 do 19 przewiduje się wyłączenie sygnalizacji świetlnej na rondzie oraz sterowanie ręczne ruchem poprzez uprawnione służby Policji oraz Nadzoru Ruchu MPK.

Dostępne relacje na rondzie Śródka podczas prowadzonych prac:

- wlot ul. Wyszyńskiego (kierunek wyjazdowy z miasta) – wytyczone zostaną 2 przewiązki. Pierwsza służyć będzie do zawracania, a druga umożliwi wyjazd transportu publicznego z dworca autobusowego bezpośrednio w lewo w ul. Wyszyńskiego (pod nadzorem służb MPK),

-  wlot ul. Warszawskiej: wlot zostanie zwężony do 3 pasów ruchu. Lewy pas będzie umożliwiał skręt w lewo poprzez przewiązkę zlokalizowaną za skrzyżowaniem, środkowy pas umożliwi jazdę na wprost, a prawy - skręt w prawo w kierunku ul.  Podwale,

- ul. Podwale: wlot zostanie ograniczony do 2 pasów (tylko dla skrętu w prawo), przy czym prawy pas przeznaczony będzie wyłącznie dla autobusów,

Proponowane objazdy ronda Śródka:

- kierowcom jadącym do autostrady A2 sugerujemy korzystanie z obwodnicy wschodniej,

- wjeżdżającym do miasta od strony ul. Warszawskiej w kierunku zachodnim sugerujemy dojazd do centrum poprzez ciąg ulic: Browarna  / Dymka / Baraniaka / Berdychowo (dla pojazdów o masie poniżej 8 ton),

- jadącym od zachodu (Rataje) na wschód - dojazd do centrum poprzez ulice: Hetmańską, Królowej Jadwigi, Berdychowo - most Rocha.

-  jadących od strony północnej (ul. Lechicka) zachęcamy do objazdu ronda Śródka poprzez węzeł Antoninek.

1 sierpnia rozpocznie się także kolejny etap remontu na ul. Głogowskiej - w rejonie pętli Górczyn, a dwa dni później prace, powodujące utrudnienia dla kierowców, na skrzyżowaniu Głogowska-Ściegiennego.

W związku z wymianą nawierzchni torowej i drogowej w tym miejscu wprowadzona zostanie następująca organizacja ruchu:

- skręt w lewo od wiaduktu Kosynierów Górczyńskich w ul. Ściegiennego będzie możliwy przez przewiązkę zlokalizowaną bezpośrednio za skrzyżowaniem,

- jadąc od ul. Krzywej, żeby dostać się na wiadukt lub ul. Ściegiennego, również trzeba będzie skorzystać z tej przewiązki,

- zachowana będzie jedynie relacja w prawo z ul. Ściegiennego w stronę wiaduktu - objazd łącznicami zjazdową i wjazdową na wiadukt.

ZTM

fot.: